Memóriafejlesztés és a gondolattérkép

memoriafejlesztes_gondolatterkep_segitsegevel.jpg

A gondolattérkép módszerének alkalmazása az aktív tanulás/tanítás egyik hatékony eszköze. „… olyan vizuális eszköz, amelynek segítségével egy központi téma köré rendezhetjük az információt”

Ezzel a módszerrel nagy áttöréseket érhetünk el a memóriafejlsztés területén is.

Eszköz, mely lehetőséget nyújt az ismeretegységek, csoportok, egészek, struktúrák és azon belüli asszociációk összetett képének formálására. Az ilyen hatékony tanulási és memóriafejlesztési módszer segítséget nyújt az új ismeretek megértésében, a meglévő ismeretekkel való összehangolásában, mint ahogy azok felidézésében és egy globális ismeretkép tudássá való kialakításában.

A gondolattérkép jellemzői

A gondolattérképek 3 kategóriáját különböztetjük meg:

  1. Pókháló, amely egy központi fogalmat helyez a középpontba, és hozzá kapcsolódnak a további fogalmak.
  2. Hierarchikus térkép, a fogalmak alá- és fölérendeltségét is ábrázolja.
  3. Rendszer- térkép, a fogalmak hierarchikus rendszerében további fogalmak összekapcsolódását is jelzi.

A gondolattérkép alkalmazása az oktatásban

A gondolattérkép „alkalmazható az emberi tevékenységek bármely területén, ahol tanulásra, tiszta gondolkodásra, memóriafejlsztésre van szükség”

A gondolati térkép, mint a tanulás és a tanítás hatékonyságát elősegítő módszer egyformán ajánlott diák és tanár számára, a tanulás illetve tanítás eredményessége érdekében.

Tanulás

  • egy-egy tananyag, szövegrész feldolgozása,
  • vers megtanulása,
  • szakkönyv elolvasása, kijegyzetelése,
  • fogalmazás rögzítése,
  • előadásra való felkészülés, stb

Tanítás  

  • tananyag feldolgozása (rendszerezés, összefüggésekre való fókuszálás);
  • előzetes ismeretek felmérése;
  • számonkérés egy fajtája;
  • szervezés, tervezés (pl. óravázlat, projektmunka, csoportmunka…);
  • kreatív gondolkodás;
  • ötletroham, ötletbörze
  • poszter készítés stb.

A gondolattérkép készítésére alkalmas szoftverek

A gondolattérkép készítése is történhet szoftverek segítségével. Közülük a FreeMind az, ami szabadon terjesztett verzió, és az interneten ingyenesen letölthető. A többi a licenc megvásárlásával vagy demo verzióban használható.

FreeMind
ConceptDraw
iMindMap
VisualMind
XMind
Edraw MindMap
Mindomo
Visual Understanding Environment

A módszer használata egyszerű, alkalmazása sokrétű, és valójában elegendő, ha a tanár kellő rendszerességgel alkalmazza a gondolattérképet az oktatás során, a diákok számára egy idő után természetessé válik az információk térképszerű ábrázolása, ami tanult, de egyben hasznos attitűddé válhat a számukra.

Nincs „jó“ és „rossz“ gondolattérkép, hiszen minden interpretáció egyéni gondolkodást tükröz, mint ahogy nincs „kezdete“ és „befejezése“, hiszen egy állandóan, formálódó és fejlődő tudá- son alapszik.

forrás: A Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének lapja - Pedagógusfórum