A gyerek, mint reklám célcsoport

gyerek és a reklám

A médiumok bővülésével, egyre több kereskedelmi reklám jelent meg, így ezek életünk kikerülhetetlen részévé váltak. Az idő haladtával egyre fiatalabb korosztályokat céloz meg a reklám. A gyerekek is egyre több időt töltenek a médiával.

Az Egyesült Államokban a hirdetők évi 12 milliárd dollárt költenek gyermek tévéreklámokra, és a gyerekek évente mintegy 40 000 hirdetést néznek meg. A gyerekek a legfogékonyabb célcsoport, az iskoláskor elérésével jutnak el az érettség azon fokára, amikor már nemcsak befogadók, hanem értelmezők is egyben. Éppen ezért igen kedvelt célcsoport a kisiskolás korosztály, hiszen az ekkor szerzett tapasztalatok határozzák meg erkölcsi értékrendszerük kialakulását.

570 ezer 5-9 éves gyerek nyolcszázmilliós havi zsebpénzzel, és havi sok milliárd forinttal, amit a szülők költenek rájuk. Előszeretettel használják a különböző médiumokat, és szeretik a reklámokat. Kevés ismeretük van a média működéséről, szüleik pedig magukra hagyják őket. Könnyű célpontok.

A gyerek több szempontból fontosak:

  • Önálló fogyasztók, költik a zsebpénzüket
  • Közvetett fogyasztók, szülővel teljesíttetik kívánságaikat
  • Tanácsadók a vásárlásban
  • A jövő piaca A reklámipar célja:
  • Fogyasztásra ösztönzés
  • Életfilozófia alakítása

A gyerekek igen fontos célcsoport, mivel belőlük lesznek a jövő fogyasztói, ezért a marketingesek mindent bevetnek, hogy elnyerjék kegyeiket. Tetszésüket kiváltani nehéz, elveszíteni viszont annál könnyebb. Így újabb és újabb reklámfogásokkal állnak elő. Például a Heinz pirosról zöldre változtatta a ketchup színét. Ez azonban olyan veszéllyel járhat, hogy a gyerekekből egyre igényesebb és kritikusabb fogyasztók lesznek.

A reklámok értelmezése - Áttekintés:

1,5 év: felismerik a hang és a kép kapcsolatát

2 év: reklámokhoz, műsorokhoz tudja kötni a zenét

5 év: nő a felfogóképessége

6 év alatt: nem tudnak különbséget tenni a reklámok és műsorok között, illetve az üzenet forrása tekintetében

7 év: felismerik a reklámokat, kialakul a realitás érzékük, kétségbe vonják a reklámok igazságtartalmát

7-8 év alatt: nem tudnak különbséget tenni a befolyásoló szándékok fajtái és a cselekvési minták között

9 év: Tv-érettség. „Gondolkodva nézés”

A gyerekek körülbelül 6 éves koruktól ismerik fel a reklámokat, azelőtt nem tudnak különbséget tenni a műsor és a reklám között. Azonban még ebben a korban sincsenek tisztában azzal, hogy a reklámok milyen céllal készülnek, mire akarják rávenni őket, és nem tudják értelmezni a reklámokat, tehát könnyen manipulálhatók.

A hatévesek egyharmada hiszi el azt, amit a reklám mond, ez az arány a 9 éveseknél már csak 10%. A gyerekek az életkor emelkedésével egyre kritikusabbak a reklámokkal szemben. A hirdetők gyakran alkalmaznak olyan technikákat a gyerekeknek szóló reklámokban, amely félrevezeti őket, kihasználja tudatlanságukat, ezért számos jogszabály szabályozza a gyerekeknek szóló reklámokat.

Gyerekek és a reklám

Engem nagyon elgondolkodtatott a fenti írás. Sajnos úgy látom én is, hogy a gyerekek és reklám mára egy teljes iparággá nőtte ki magát. A marketingesek a gyerekeket használják célcsoportnak, és a hatásos eszközök segítségével őket célozzák meg. Így elérik, hogy a szülő  megvegye az áhított - és sokszor teljesen haszontalan - játékokat.

Mi szülők mit tehetünk? Kontrolláljuk a kicsit TV előtt töltött idejét, és próbáljuk gyerekeinket felügyelni.

forrás: Nagy Tünde: A reklám hatása a 6-9 éves korosztályra