Puzzle: nem adom fel!

kids_in_group.jpg

Puzzle, azaz a kitartás játéka

A gyerekek hajlamosak könnyen feladni valamit, ha nem sikerül nekik elsőre, vagy könnyen! A puzzle egy nagyon sokrétű, izgalmas és hasznos elfoglaltság, így most lássuk, hogyan sarkalljuk kitartása gyermekeinket, ha gyorsan feladják a kirakóst!

Kirakósokról puzzlekről ( a „nem igaz, hogy nem tudod kirakni” helyett)
A nagyobbakkal: találjuk fel közösen...
Tépj szét egy képeslapot, rakasd össze és mesélj közben az iráni amerikai nagykövetségen összerakosgató csadoros nénikről és gyerekeikről, akik az iratmegsemmisítővel összevágott dokumentumokat rekonstruálták, majd vedd játékosabbra: a mai sok ezer forintért kapható puzzlek türelemjátékát hasonlítsátok össze pl. a házilagosan is elkészíthetőkkel.

Milyen technikát, módszert lehet használni az egyiknél és a másiknál?
Mennyire függ az elemszámtól a megoldás nehézsége? Milyenek az "elegáns" feladványok? Határozzatok meg értékelési szempontokat! (Példaképp és ismétlésként: emlékeztess a félbevágott tetraéderre!) Csodálkozzatok rá a Tangramra, és „utánérzeteire. Miért lehet belőlük ezernyi figurát kirakni? Érdekességképpen nézzétek meg „egyszer használatosakat”. (Pl.: a „Kereszt-félhold” és a Tojás”.) Azután oldjátok meg a Tangram négyzetes feladványát és kezdjetek el területeket számolni: vegyétek észre, ha a pici háromszögből még kettővel kiegészítitek, szintén négyzet (és az elemekkel kirakható) lesz a terület... Tucatnyi új feladványt jelent, mi több: olyanokat is, amik megoldásához a számolás mankót ad (pl. a nagy
háromszögek állását lerögzíti, csak azokét?) Ne hagyjátok ki a „Négy meg egy” négyzetes puzzlet se. Gondolkodás nélkül nagyon nehezen oldható meg. Határozzatok meg kritériumokat, mitől is lesz érdekes egy kirakós játék? Majd tervezzetek közösen egy ilyen (még a Tangramnál is "többet tudó") játékot úgy irányítva, hogy eljussatok a duo-, trio, tetro-, pento-, hexo, hepto-... minókhoz! Keressetek optimumot egy már kellően bonyolult
kirakóshoz... Győzzétek meg magatokat, hogy "a négy még kevés, a hat meg már sok"...
Nézzétek meg az elemalkotás módszerét háromszögekkel, rombuszokkal, hatszögekkel is aztán térjetek vissza az optimumnak tűnő "négyzetes ötösökhöz". Leltározzátok össze a pentominók összes lehetséges elemét, majd vegyétek ki közülük a tükrözéssel (lapra forgatással) azonosakat.


Kezdjetek el területeket számolni, 5x12=60-ból kiindulva: 3x20, (6x5 + 6x5), (3x3x5 + 3x5), stb. és mintegy 100 feladványt fogtok megfogalmazni. Keressetek/tervezzetek olyan alakzatokat, amikről bebizonyítható (pl. pepitaszínezéssel és a fehér-fekete négyzetek számolgatásával), hogy nem kirakható. Keressetek még módszereket a kirakás segítésére, jussatok el oszthatósághoz, határozzátok meg a kereszt lehetséges helyeit a 3x20-asban. (Lássátok be, hogy a módszer nem „működik” a 3-nál szélesebb területekre.) (Sok korlátozás kell ahhoz, hogy logikailag megoldható feladványt alkossatok és vonjátok le a következtetést,
hogy ezen korlátozások nélkül többnyire pasziánsz lesz az egyszemélyes feladványból.
A pasziánszok is egy játékcsoport! Tekintsétek át miért érdekes és miért csak az embernek érdekes... (miért nem köt le pl. egy majmot, esetleg elemezzétek a hódvárakat, vagy a madarak puzzle-/fészek/-építését... ) Csoportosítsátok az építő-kirakós játékokat: kreatív-absztrakciós, pasziánsz, logikai, konstrukciós, határozzátok meg a csoportba-sorolásnál figyelembe vett jellegzetességeket... A majomról jusson eszetekbe a "betanítható" számítógép és legalább elviekben, gondolkozzatok "számítógépül", összesen hány féle kirakási lehetőséget tud egyetlen másodperc alatt megvizsgálni és hány is lehet kb. a feladatban előforduló különbözőség? Hogyan működik egy ilyen összerakós progi?
Lépjetek ki a síkból! Adjatok vastagságot a pentominó elemeknek (praktikusan: az egységnégyzet-oldalányit). Gyors kérdés: miért is nem rakható ki belőlük kocka? ...és hasáb? vajh' hány féle? és térbeli figuratív alakzatok? Hány elemű az a térbeli pentominó készlet, amiben minden lehetséges módon 5-5 db kocka van?

Végül, nyissatok egy újabb fejezetet a lerakosgatós társasokkal. (Pentominó hungarIQa, Blokus) Egyáltalán: általában az alapok logikájáról: ugye egy feladvány addig érdekes, amíg megoldjuk… Persze azért oldjuk meg, "mert ott van" (-lásd E. Hillarytól szabadon: nemcsak a Himalájára-), azután majd (a társasági viccmeséléshez hasonlóan) már mi szórakoztatunk tesztelgetünk vele másokat...

A kétszemélyesek már olyan variábilis feladványok, amikben mindig a célhoz vezető optimális lépést keressük, de közben bele-bele piszkál az állásba a másik játékos, esetleg úgy hogy a mi lépésünk meg számára jelent belepiszkálást, felfedezhetitek a lerakosgatós pentominó-társast ("társas paplanjáték"). Merüljetek bele az esélyegyenlőség feltételeibe... nézzétek a kezdés osztozkodási problémáját és megoldásait. Fel fogjátok fedezni a jobbra és balra dőlő készletekből álló "pofoncsapott" Pentominót, megjelenik a színezés, új feladványcsoport a térkép-színezősök és eljuthattok a többszemélyes Blokus-hoz, mi több, ha a játék célja már nem csak a lépéskényszer, hanem pl. egy adott figura elsőkénti elérése: (különösebb erőszakoltság nélkül) akár az amőbákhoz, vagy a híd-hurok-építős játékokhoz is, egészen a Tantrix festett-figurás kirakóig (világbajnokságig)...

A puzzle nehézségei

A puzzle nehézsége nem csak a darabkák számától, hanem a színezéstől is függ, azaz attól, hogy mekkora az a felület, ahol csupán elenyésző színkülönbségek vannak. Ma már létezik olyan puzzle is amelynek semmi motívuma sincs, avagy két kirakós van benne összekeverve. A legérdekesebb variáció az olyan puzzle, amelynek mindkét oldalára nyomtatnak képet, és a játékos feladata, hogy a helyeset kiválassza.

Forrás: Játéktan