Gyerekek és a reklám - mit vált ki belőlük
A gyerekek szeretik a reklámokat, különösen a televíziós reklámokat, hiszen a gyorsan pörgő, zenés, színes képek kavalkádja magukkal ragadja őket. A Gfk Piackutató Intézet felmérése szerint a gyerekek 66%-a szereti a tévéreklámokat, és 50%-uk a rádiós reklámokat is. Azért nézik meg a reklámokat, hogy szórakozzanak, és az információk csak mellékesen ragadnak rájuk. Az amerikai Media Research Institute felmérést végzett a gyerekek és a reklám témában, gyermekek körében, hogy mit csinálnak, amikor a televízióban reklám jelenik meg.
A következő eredményeket kapták:
Megnézik 56,5%
Kimennek a szobából 53,1%
Másik csatornára váltanak 33,0%
Kapcsolgatnak a csatornák között 31,9%
A következő felmérésből az is kiderül, vajon a gyerekek mit tartanak fontosnak egy reklámban, mi tetszik nekik. Ez alapján megerősítést kapott az a tény, miszerint a gyerekek szórakozás céljából néznek reklámokat. 75%-uk tartja fontosnak a vicces figurákat, szereplőket a reklámban, és majdnem a felük a humort részesítik előnyben. De ugyanilyen arányban érzik elengedhetetlennek a zenét a reklámban, illetve az akciót és izgalmakat (mely főleg a fiúknál fordul elő). A szereplőkkel kapcsolatban sokan kiemelték a gyerekszereplőket és a kedvelt, híres embereket is, mely befolyással van rájuk. Körülbelül egyharmaduk a nem várt, meglepő fordulatokat szeretik, majdnem ugyanennyien a sok színes képet. Meglepő, hogy mindössze egyötödüknek fontos a reklámból megtudható információ.
Vicces szereplők 74,7%
Zene 52,0%
Humor 44,2%
Izgalom 44,1%
Gyerekek 41,6%
Híres emberek 39,5%
Meglepő dolgok 35,9%
Színes képek 27,1%
Információ 19,8%
Gúny 18,7%
Követelődzés
Az idő múlásával a gyerekeket egyre jobban elkényeztetik anyagilag, hozzászoknak, hogy nincsenek fogyasztási tabuk, mindent meg tudnak venni, amit csak megkívánnak. És a gyerekek nagyon mohók, ezen felül pedig igen erős birtoklási vágy él bennük. A reklámnak az a dolga, hogy elérje azt, hogy megkívánják a terméket.
Minden reklám azt a hatást kelti, hogy ha a reklámozott terméket használod, vagy fogyasztod, az életed szebb lesz. A gyerekek pedig igen befolyásolhatók, és elhisznek mindent, amit a reklámok közvetítenek. Így a reklámok hatására a gyerekek mindenáron megpróbálják elérni szüleiknél, hogy megkapják az áhított terméket. Ez számos családi konfliktushoz vezethet.
Kutatások bebizonyították, hogy a a vásárlások a 20-40%-a gyerekeknek köszönhetően jön létre, tehát a gyerekek nagy hasznot jelenthetnek a vállalatok számára, ami nem merül ki a kifejezetten a gyermekek korosztályának szánt termékekben.
Összefüggések - a gyerekek és a reklám hatásai
A gyerekek és a reklám hatásai sajnos egyre rosszabbak. A gyerekek elégedetlenek lesznek azzal, ami van és még többre vágynak majd. Akkor boldogok, ha azonnal megkapják, amit láttak, vagy hallottak. A szülőnek emiatt borzasztóan nagy szerepe van a gyermek fejlődősére szerintem. Próbáljunk meg minél többet játszeni csemeténkkel és elmagyarázni, hogy a reklámok manipulatívak és valójában sok termékre egyáltalán nincs szüksége.
forrás: forrás: Nagy Tünde: A reklám hatása a 6-9 éves korosztályra