A játéktan és a Puzzle
Milyen hatása lehet a gyermekek fejlődésére a puzzlenek? A következőkből kiderül, sőt az is, hogy magunk milyen puzzle technikákra taníthatjuk őket illetve milyen kirakósokat csinálhatunk otthon!
Kirakósok (Puzzle-válogatás, Tangram, Pentominó, Blokus )
A foglalkozás fő célja a nagyobb gyermekek számára a geometria „térlátás”, becslés, saccolás, összemérés, alapfogalmak, területszámítás
(terület-egység fogalma, egység választása, átváltás nagyobb/kisebb egységre. Négyzet tulajdonságai, Négyzet területe: 2, 8, 18,… területegység, vagy 4, 9, 16, …területegység, összemérés, szemmérték, területbecslés.) A kisebbeknek számára pedig a szem-kéz koordináció, finom-motorika, kitartás, figyelem (elcsúszkálós puzzlek, tapadó puzzlek, kerettel, keret nélkül…,)
Rendszer alapjai, teljes variáció felépítése, felismerése (pentominók), hasonlóságok felismerése (négyzetes puzzlek), a már tapasztaltak felhasználása. Tapasztalatok kiértékelése, véleményalkotás: puzzle, vagy pasziánsz, logikusan levezethető megoldás, vagy próbálkozásos megoldás, nem a darabszám számít, de számít a darabszám, azonos méretek –összeilleszthetőségek sokasága, elforgatás/tükrözés síkban és lapraforgatás, „Pimasz-kirakósok”, amelyekben picuri az oldalméretek különbsége. Ezeknek ritkán találunk helyes megoldást próbálkozással, a pontos ellenőrizhetőség hiánya miatt. Játékok anyaga: fa, műanyag, filc, papír, karton, csont, homokba húzott vonalakon, textília, kő, stb. Melyik miért és tulajdonságok: pl.: filc a terítőn nem csúszik…
Általános célok mindkét korcsoportnak:
Ne kezdj neki azonnal! Készíts tervet! Keress hasonlót! Ne add fel! Értelmezd, hogy mitől nehéz, miért nem sikerül véletlen próbálgatással! Keress mankót!
Olyan foglalkozás, ahol javasolt, hogy a kicsik és nagyok külön dolgozzanak, ill. játsszanak (mint például a kirakós)
Kicsiknek: Egy-egy asztalon egy-egy „csúszkálós” papírból szétvágott puzzlet készítsünk elő, amiből a figurákat próbálgatással, önállóan alakítgathatják ki. A négy féle tartalmú (1./ a „7 db-os”, 2./ a „8 db-os”, 3./ a „tojás”, 4./a „kereszt-félhold”) asztalok között, vándoroljanak körbe a feladatot megoldott kölykök. (A „kereszt-félhold”-hoz tegyük ki a kicsinyített megoldást is és a továbblépések előtt leltároztassunk, hogy (nem szóródott-e el valamelyik elem.) Ezután: frontálisan átbeszéljük a pentominós kirakót, majd megoldatni a 8x8-ast úgy, hogy már gondolkodva, taktikusan, elemek „nehéz/könnyű” sorba rendezésével.
Nagyoknak: A Tangram-mal kezdve, saját kezűleg hajtogatással elkészítés A4-es lapokból a segéd-vázlat önálló értelmezésével, majd a 7 db-os négyzet területszámítós kirakását frontálisan levezényelni. Azután készítsenek még 2 db kicsi háromszöget és területszámítós értelmezéssel rakják ki a 9 db-os négyzetet. Majd, oldják meg az oldalhosszas, esetleg még a ravaszságos feladatlapot.
Puzzle készítési ravaszságok
Ha a terület darabolása az oldalakkal párhuzamos, akkor ugye mindig kirakható lesz a nagy négyzet,
amikor az elemek összes területe: 1, 4, 9, 16, … db egységnégyzettel megegyezik.
(Ezek a könnyebb feladványok, mert „iskolázott agyunk a négyzetet ritkán látta” sarokra állítva.
Ámha, a terület darabolása az átlókkal párhuzamos, (sarokra állított négyzetekben gondolkozva) akkor nehezebb lesz megtalálnunk a feladvány megoldását. A nagy négyzetek területeit: … 2, 8, 18, 32, db kisnégyzet összes területe kiadja, de a puzzle tartalmazni fog 45 fokos vágásokat is. (Legérdekesebb ilyen feladvány a „Négy meg egy”)
A „4 meg 1” puzzle
Vágd ki (vágd szét nagyon pontosan) ezt a „négyzetkirakós” puzzlet, meg még hozzá a pici négyzetet… Azután, ebből az öt darabból rakj ki egy másik négyzetet. (Segítség: összehasonlítással mérd össze az elemek oldalhosszait és vedd észre azt is, hogy a négyelemes nagy négyzet területe a kicsi négyzet területének pont a nyolcszorosa. Ebből ugye az követezik, hogy az ötelemes négyzet oldala a pici négyzet oldalának háromszorosa lesz…)
A „4_meg_1” megoldása
Ha sikerült már próbálgatással is, akkor sas szemed van. Ha gondolkodnál is rajta, akkor figyeld meg hogyan lett felosztva a kiinduló négyzet: A felső baloldali ábra 8 db egységnégyzet (=pici négyzet) területű négyzetet mutat. (Az új négyzet pont 9 db egységterületű lesz, tehát az oldalhossza a pici négyzet oldalhosszának 3-szorosa.) Sokat segít, ha minden elemet megvizsgálsz és olyan állásban helyezel el, hogy vízszintesen is és függőlegesen is a pici négyzet oldalhosszával mérhető legyen.
Jó szórakozást!
A puzzle varázsa
A puzzle igen régi eredetű játék, mely egy bizonyos kép részletekből való összerakásáról szól. Mindegy hogy hány darabos a puzzle, hogy színes vagy fekete-fehér, hogy tájképet vagy állatot ábrázol. A lényeg, hogy te alkotsz egészet és teljeset apró darabokból, a te kezed varázsol értelmetlen részletekből beszédes egységet. Épp ezért a puzzle nem csak remek kikapcsolódás, de igazi meglepetés és csoda is!
Forrás: Játéktan